مدرسه علمیه مشکوة تهران

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

17 بهمن 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترک گناه روز بیست وهشتم:عدم شناخت امام زمان«عجل الله فی فرجه الشریف»

پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم»:

مَن ماتَ و لَم يَعرِف إمامَ زمانِهِ ماتَ ميتَةَ جاهِلِيَّةَ

هركس بميرد در حاليكه امام زمانش را نشناخته باشد به مرگ جاهليت مرده است.

(صحيح‌بخاري،ج5،ص13)

امام سجاد«علیه السلام »:

اَلمُنتَظِرونَ لِظُهورِهِ أفضَلُ أهلِ كُلِّ زَمانٍ
منتظران ظهور امام مهدى«عجل الله فی فرجه الشریف»برترينِ اهل هر زمان‏اند.

(کمال الدین و تمام نعمه ج1 ، ص320 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج52 ، ص 122)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

16 بهمن 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترک گناه روز بیست وهشتم:خلف وعده

وَ إيّاكَ … اَن تَعِدَهُم فَتُتبِعَ مَوعِدَكَ بِخُلفِكَ… الخُلفَ يوجبُ المَقتَ عِندَ اللّه وَ النّاسِ؛

بپرهيز از خلف وعده كه آن موجب نفرت خدا و مردم از تو مى شود.
(نهج البلاغه(صبحی صالح) نامه 53 ،ص444)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

25 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترک گناه روز بیست وهشتم: طمع

امام على« عليه‏السلام »:

أَعظَمُ النّاسِ ذُلاًّ الطّامِعُ الحَريصُ المُريبُ؛
ذليل ترين مردم، كسى است كه طمعكار، حريص و وسوسه گر باشد.
(غررالحكم، ج2، ص 259، ح2549)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

24 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترک گناه روز بیست وهفتم: حسد

امام على«عليه السلام»:
اَلحَسَدُ لايَجلِبُ إِلاّ مَضَرَّةً وَغَيظا يوهِنُ قَلبَكَ وَيَمرِضُ جِسمَكَ؛
حسادت نتيجه اى جز زيان و ناراحتى كه دلت را سست و تنت را بيمار مى گرداند به بار نمى آورد.
(بحارالأنوار، ج73، ص256، ح29)

 نظر دهید »
23 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترک گناه روز بیست و ششم: تنبلی

 

امام باقر «علیه السلام»:
إنِّى لأبغضُ الرَّجُل أن یَكُون كسلاناً عَن أمرِ دُنیَاه، و مَن كَسَل عَن أمرِ دُنیاه فَهُو عَن أمر آخِرتِه أكسلَ
من مردى را كه در كار دنیایش تنبل باشد مبغوض میدارم و كسى كه در كار دنیا تنبل باشد، در كار آخرتش تنبل تر است.
(وسائل الشیعه، ج12، صفحه 37)
امام باقر «علیه السلام»:
إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ َإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ کُلِّ سُوء
از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو کلید هر بدی می‏باشند.
(وسائل الشیعه ، ج 12، ص 39)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

22 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترک گناه روز بیست و پنجم: ناسپاسی

 

نِعمَةٌ لاتُشكَرُ كَسَيِّئَةٍ لاتُغفَرُ؛
نعمتى كه سپاسگزارى نشود مانند گناهى است كه آمرزيده نشود.
(غررالحكم، ج6، ص441، ح10926)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

21 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترک گناه روز بیست و چهارم: نگاه حرام

پيامبر «صلی الله علیه و آله و سلم »:

اِنَّما اَهلَكَ النّاسَ العَجَلَة وَ لَو اَنَّ النّاسَ تَثَـبَّتوا لَم يَهلِك اَحَدٌ؛

مردم را، در حقيقت، شتابزدگى به هلاكت انداخته است، اگر مردم، از شتابزدگى به ‏دور بودند، هيچ كس هلاك نمى ‏شد.
(محاسن ص 215 ، ح 100)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

20 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترک گناه روز بیست و سوم: عجله


پيامبراکرم«صلی الله علیه و آله و سلم »:
نَّما اَهلَكَ النّاسَ العَجَلَة وَ لَو اَنَّ النّاسَ تَثَـبَّتوا لَم يَهلِك اَحَدٌ
مردم را، در حقيقت، شتابزدگى به هلاكت انداخته است، اگر مردم، از شتابزدگى به ‏دور بودند، هيچ كس هلاك نمى ‏شد.

(محاسن ص 215 ، ح 100)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

19 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترک گناه روز بیست و دوم :بی صبری

على «عليه السلام» :
إِنَّ العَبدَ لَيَحرُمُ نَفسَهُ الرِّزقَ الحَلالَ بِتَركِ الصَّبرِ، وَلا يُزادُ عَلى ما قُدِّرَ لَهُ؛
بنده به سبب بى صبرى، خودش را از روزى حلال محروم مى كند و بيشتر از روزى مقدّر هم نصيبش نمى شود.
(نهج البلاغه، ج3، ص160)

رسول اكرم«صلى الله عليه و آله» :
عَلامَةُ الصّابِرِ فى ثَلاثٍ: أوَّلُها أن لا يَكسِلَ، وَالثّانيَةُ أن لا يَضجَرَ، وَالثّالِثَةُ أن لا يَشكُوَ مِن رَبِّهِ تَعالى؛ لأِنَّهُ إذا كَسِلَ فَقَد ضَيَّعَ الحَقَّ، وَ إذا ضَجِرَ لَم يُؤَدِّ الشُّكرَ، وَإذا شَكا مِن رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ فَقَد عَصاهُ؛
صبور سه نشانه دارد : اول آن كه سستى نمى كند ، دوم آن كه افسرده و دلتنگ نمى شود و سوم آن كه از پروردگار خود شِكوه نمى كند ؛ زيرا اگر سستى كند، حق را ضايع كرده، و اگر افسرده و دلتنگ باشد شكر نمى گذارد و اگر از پروردگارش شكوه كند او را معصيت كرده است .
(علل الشرايع، ج2، ص498، ح1)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

18 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترک گناه روز بیست و یکم: خشم

امام على«عليه السلام» :

بِئسَ القَرينُ الغَضَبُ: يُبدِى المَعائبَ ويُدنِى الشَّرَّ وَيُباعِدُ الخَيرَ؛

خشم هم نشين بسيار بدى است: عيب ها را آشكار، بدى ها را نزديك و خوبى ها را دور مى كند.

(غررالحكم، ج3، ص 257، ح4417)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

17 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه روز بیستم: بی تفاوتی به همسایه

پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» :

هر کس کالایی را از همسایه خود دریغ کند خداوند در روز رستاخیز خیر خود را از او دریغ خواهد کرد و او را به خودش وا خواهد گذاشت، چه بد وضعی دارد کسی که خداوند او را به حال خودش وا گذارد.

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

16 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه روز نوزدهم:مسخره کردن

امام سجاد «عليه‏السلام »:

وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصيانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخريَّةُ مِنهُم ؛
گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره كردن آنان.
(معانى الاخبار ،ص 270)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

15 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه روزهجدهم:سخن چینی

امام صادق«علیه السلام »:

إِنَّ مِنْ أَكْبَرِ السِّحْرِ النَّمِيمَةَ يُفَرَّقُ بِهَا بَيْنَ الْمُتَحَابَّيْنِ وَ يُجْلَبُ الْعَدَاوَةُ عَلَى الْمُتَصَافِيَيْنِ وَ يُسْفَكُ بِهَا الدِّمَاءُ وَ يُهْدَمُ بِهَا الدُّورُ وَ يُكْشَفُ بِهَا السُّتُورُ وَ النَّمَّامُ أَشَرُّ مَنْ وَطِئَ الْأَرْضَ بِقَدَمٍ

از بزرگ‏ترين جادو، سخن ‏چينى است؛ زيرا با سخن ‏چينى، ميان دوستان جدايى مى ‏افتد، دوستان يكدل با هم دشمن مى‏ شوند، به واسطه آن خون‏ها ريخته مى ‏شود، خانه ‏ها ويران مى‏ گردد و پرده ‏ها دريده مى ‏شود. سخن ‏چين، بدترين كسى است كه روى زمين راه مى‏ رود.
(احتجاج(طبرسی) ج 2 ، ص 340 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 60، ص 21، ح 14)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

14 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه روزهفدهم:بدبینی

امام على «عليه ‏السلام»:

اَلمُريبُ اَبَدا عَليلٌ؛
آدم بدبين، هميشه بيمار است.
(تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص 72 ، ح 1066)

امام رضا «عليه ‏السلام»:

أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ بِي إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّا

به خداوند خوش گمان باش، زيرا خداى عز و جل مى‏ فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويش هستم، اگر به من خوش گمان باشد، به خوبى با او رفتار مى‏ كنم و اگر به من بدگمان باشد، به بدى با او رفتار مى ‏كنم.

(كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 72، ح 3)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

13 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه روزشانزدهم:حرص

امام علی «علیه السلام»:

أَعظَمُ النّاسِ ذُلاًّ الطّامِعُ الحَريصُ المُريبُ؛

ذليل ترين مردم، كسى است كه طمعكار، حريص و وسوسه گر باشد.

(غررالحكم، ج2، ص259، ح2549)

امام صادق«علیه السلام»:

اصولُ الکُفرِ ثَلاثَهٌ الحِرصُ وَ الاِستِکبارُ وَ الحَسَدُ؛

ریشه های کفر سه چیز است: حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.

(جهاد النفس، ح 550)

 1 نظر

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

12 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه روز پانزدهم:  ناسپاسي پدر و مادر

پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله»:

اثنان يعجلهما الله في الدنيا البغي وعقوق الوالدين
دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر ميدهد : تعدي ، و ناسپاسي پدر و مادر .

(كنز العمال ، ج 16 ، ص 462 ، ح 45458)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

11 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه روزچهاردهم: از دنیا بپرهیزیم

پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله»:

اتقوا الدنيا فوالذي نفسي بيده انها لأسحر من هاروت وماروت
از دنيا بپرهيزيد ، قسم به آن كس كه جان من در كف اوست كه دنيا ازهاروت و ماروت ساحرتر است .
(كنز العمال ، ج 3 ، ص 182 ، ح 6063)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

10 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه روزسیزدهم: ناسازگاری

پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله »:

خَیرُ الأصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ.
بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار.

(تنبیه الخواطر، ج2، ص123 )

 نظر دهید »

زمستان بهار مومن است

09 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

روایتی بسیار زیبا از رسول خدا «صلی الله علیه و آله»

أَلشِّتـاءُ رَبیـعُ الْمُـؤمِنِ یَطُولُ فیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى قِیامِه وَ یَقْصُرُ فیهِ نَهارُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى صِیامِهِ؛

زمستان بهار مؤمن است،از شبهاى طولانى‏ اشبراى شب زنده دارى،و از روزهاى کوتاهشبراى روزه‏ دارىبهره مى‏ گیرد.

وسائل الشیعه: ج۷، ص۳۰۲، ح۳

 1 نظر

حکمت صلح و تربت غریب

09 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

حکمت صلح امام حسن« علیه السلام »
امام حسن« علیه السلام »در پاسخ به پرسش اعتراض آمیز یکی از یاران خود در مورد صلح با معاویه فرمود: ای اباسعید، آیا من پس از پدرم حجت خدای تعالی بر خلق و پیشوای ایشان نیستم؟ عرض کرد: آری. فرمود: آیا من کسی نیستم که پیامبرخدا«صلی الله علیه و آله» درباره من و برادرم فرمود: حسن و حسین هر دو امامند، چه قیام کنند و چه بنشینند؟ عرض کرد: آری.
فرمود:پس من امامم، چه قیام کنم و چه بنشینم. ای اباسعید، انگیزه صلح من با معاویه همان بود که رسول خدا «صلی الله علیه و آله»را در هنگام بازگشت از حدیبیه به مصالحه با قریش واداشت. ای اباسعید، اگر من از جانب خدای تعالی امام و پیشوای مردم باشم، به هر کاری که اقدام کنم نباید به نابخردی متهم شوم، هر چند حکمت کاری که انجام داده ام بر آنان پوشیده باشد. اگر من این کار را نمی کردم حتی یک تن از شیعیان ما در روی زمین باقی نمی ماند و همه کشته می شدند.

تربت غریب
وقتی قبر مطهّرت را آنگونه غریبانه در زیر آفتاب و باران و دستخوش ستم روزگار می نگریم، بر آن تربت غریب، آن خانه درهم شکسته تنها مانده در آفتابِ خاموش بقیع، ـ که فریادگر تمامی قرون و رسوا کننده همه ملحدان است ـ جگرهامان در شعله های حزن و خشم می لرزد و سینه هامان از آن همه غربت و خاموشی، غمگسار می شود. کیست که خاک مقدست را آنگونه بنگرد و تحمل آن همه درد و رنج را داشته باشد. آن کیست که گنجینه آرزوها و کانون محبتش را در غربت بقیع چنین به یغما رفته ببیند و دامن صبرش از دست نرود و شانه های تحملش درهم نشکند و دل دردمندش ننالد و چشم خون پالایش نگرید.

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

09 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه روز دوازدهم:فکر گناه

امام علی«علیه السلام»:

کسی که زیاد به گناهان فکر کند، (این کار،) اورا به گناه می کشاند.

(غررالحکم،ص18،صفحه 8561)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

06 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه ِ روز یازدهم : اصرار بر گناه

امام صادق «علیه السلام»:
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یقُولُ لَا وَ اللَّهِ لَا یقْبَلُ اللَّهُ شَیئاً مِنْ طَاعَتِهِ عَلَى الْإِصْرَارِ عَلَى شَی‏ءٍ مِنْ مَعَاصِیهِ

به خدا سوگند که خداوند چیزی از طاعت بنده ای را با اصرارش بر گناه نمی پذیرد.

(کافی، ج 2، ص 288، َبابُ الْإِصْرَارِ عَلَى الذَّنْبِ حدیث 3)

 1 نظر

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

05 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه ِ روز دهم : قطع رحم

رسول اكرم« صلى الله عليه و آله» :

اَلصَّدَقَةُ بِعَشرَةٍ وَالقَرضُ بِثَمانِيَةَ عَشرَةَ وَصِلَةُ الاِخوانِ بِعِشرينَ وَصِلَةُ الرَّحِمِ بِاَربَعَةٍ وَعِشرينَ؛

صدقه دادن ده حسنه، قرض دادن هجده حسنه، رابطه با برادران (دينى) بيست حسنه و صله رحم بيست و چهار حسنه دارد.
(كافى(ط-الاسلامیه) ج4، ص1)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

04 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه ِ روز نهم : پیمان شکنی

امام علی«عليه‏السلام» :

إنَّ العُهودَ قَلائدُ في الأعناقِ إلى يَومِ القِيامَةِ ، فمَن وَصَلَها وَصَلَهُ اللّه‏ُ ، ومَن نَقَضَها خَذَلَهُ اللّه‏ُ ، ومَنِ استَخَفَّ بِها خاصَمَتهُ إلَى الّذي أكَّدَها وأخَذَ خَلقَهُ بِحِفظِها .

همانا پيمانها ، قلاّده‏هايى است كه تا روز قيامت بر گردن است ، هر كه آنها را رعايت كند خداوند به او احسان نمايد و هر كه آنها را بشكند خداوند از يارى او فروگذار كند و هر كه پيمانها را سبك شمارد ، پيمانها از او نزد آن كس كه بر پيمانها تأكيد كرده و از خلق خود خواسته است تا آنها را پاس دارند ، شكايت برد .

(غرر الحكم : 3650،منتخب ميزان الحكمة : 412)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

03 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه ِ روز هشتم : خیانت در امانت

حضرت سجاد«علیه السلام»:

اگر قاتل پدرم شمشیری را که با آن پدرم را به شهادت رساند نزد من امانت می‌گذاشت آن را به صاحبش برمی‌گرداندم.

 2 نظر

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

03 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

یکی از آیاتی که کمتر به ان دقت شده است آیةالکرسی است
آیة الکرسی «ایه 255 سوره بقره است»، علامه طباطبایی در جلد دوم تفسیر المیزان درباره ایة الکرسی می‌فرماید:ایة الکرسی،از صدر اسلام مشهور بوده، در زمان رسول خدا (ص) و حتی از زبان آن جناب به این نام بیان می‌شد، همچنان که این نامگذاری در روایات وارده از آن جناب و از اهل بیت(ع) و از صحابه به چشم می‌خورد و این احترام،بدون جهت نبوده، بلکه بخاطر معارف دقیق و لطیفی است که در این ایه آمده و آن عبارت است از: توحید خالصی که جمله «اللّه لا اله الا هو…» بر آن دلالت دارد و همچنین «قیمومیت مطلقه‌ای» که در آن آمده و …

آیه‌‌الکرسی در واقع مجموعه‌ای از توحید و سپاس جمال و جلال خداست که اساس دین را تشکیل می‌دهد چون تمام مراحل دین با دلیل عقل قابل اثبات است و نیازی به اجبار و اکراه نیست که در این آیه می‌فرماید در قبول دین اجباری نیست زیرا راه درست از بیراهه آشکار شده است البته برخی معتقدند این اجبار و اکراه در دین نیست مربوط به امور تکوینی است نه تشریعی یعنی خدا انسان را تکوینا مختار خلق کرده است اما در حوزه تشریع انسان موظف است به دین حق ایمان آورده و از آن تبعیت کند.

این آیه مصادیق مختلفی می‌تواند داشته باشد، همان‌طور که همه آیات قرآن که در آن مصادیقی ذکر شده این‌ آیه نیز این‌گونه است یعنی قابل انطباق بر مصادیق مختلفی می‌باشد، بزرگ‌ترین مصداق آیه که در روایات به آن اشاره شده اهل بیت پیامبر می‌باشد، مثلا پیامبر در حدیثی به امام علی(ع) فرمودند تو عروه‌الوثقی هستی. همچنین در حدیثی از امام رضا(ع) نقل شده است که ایشان فرمودند عروه‌الوثقی یعنی ولایت امام علی(ع) و ائمه بعد از او.

در عصر فعلی ما این نور وجود امام عصر(عج) است، به واسطه این نور مۆمنان هدایت می‌شوند و هر امری خلاف این نور ظلمت است. انسان مۆمن را از طریق هدایت به آتش جهنم خواهد کشانید، آنان که ولایت امام را پذیرفتند کارهایشان رنگ خدایی پیدا می‌کند، برای خود رهبری الهی برمی‌گزینند، همچنین راه‌شان روشن است، آینده‌شان معلوم و به کارهایشان دلگرم هستند چون از نور ایمان برخوردارند
از آن طرف طاغوت در روایات ما به کسانی که حق آل‌ پیامبر را غصب کردند، اطلاق شده است، کسانی که با آنها دشمنی کرده و مردم را از طریق هدایت اهل بیت(ع) به ضلالت و گمراهی کشاندند. باید توجه داشت که حقیقت اهل بیت(ع) یکی از آنها یک نور واحدند و هرچه در امور امامی گفته شده در مورد امام بعد نیز گفته خواهد شد، بنابراین در عصر ما امام زمان(عج) مصداق کامل عروه ‌الوثقی می‌باشد که انسان‌ها از طریق او به خدا می‌رسند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که اگر به امام ریسمان الهی گفته شده بود به این جهت است که یک طرف امام به دست خداست و یک طرف نیز همان وجود بشری امام است که ما در محضر او هستیم اما امام به مثابه ریسمانی محکم است که بین ما و خدا قرار گرفته است و به مۆمنان امر شده است که با تا تمسک و توسل به این ریسمان از آن حرکت کرده و به آن طرفی که به محضر خداست، برسند؛ همان‌طور که قرآن نیز این‌گونه است.

در اینجا سۆالی مطرح است که هدایت باید به وسیله نور باشد، قرآن فرمود خدا به واسطه نورش هر کس را بخواهد هدایت می‌کند، پس چگونه هدایت از طریق امام انجام می‌شود. در جواب باید بگوییم که این نور در احادیث ما به وجود مقدس خلیفه‌الله و انسان کامل اطلاق می‌شود. در آیه مورد بحث این نور در احادیث به آل‌پیامبر اطلاق شده است و ظلمات را دشمنان آن دانسته‌اند.

آیه‌‌الکرسی در واقع مجموعه‌ای از توحید و سپاس جمال و جلال خداست که اساس دین را تشکیل می‌دهد چون تمام مراحل دین با دلیل عقل قابل اثبات است و نیازی به اجبار و اکراه نیست که در این آیه می‌فرماید در قبول دین اجباری نیست زیرا راه درست از بیراهه آشکار شده است البته برخی معتقدند این اجبار و اکراه در دین نیست مربوط به امور تکوینی است نه تشریعی یعنی خدا انسان را تکوینا مختار خلق کرده است اما در حوزه تشریع انسان موظف است به دین حق ایمان آورده و از آن تبعیت کند
در روایات دیگری از امام صادق(ع) نقل شده است که ایشان فرمودند در این آیه خدا می‌فرماید آنها را خارج می‌کنم از ظلمات گناهان به نور توبه و مغفرت به خاطر اینکه آنها تحت ولایت امام عادل از جانب خدا هستند و کسانی که از نور به سمت ظلمت رفتند کسانی هستند که تحت امام ظالمی بودند که از طرف خدا نبود، آنها خارج شدند به امامت امامان ظالم از نور اسلام به سمت کفر، پس واجب شد بر آنها آتش.

در عصر فعلی ما این نور وجود امام عصر(عج) است، به واسطه این نور مۆمنان هدایت می‌شوند و هر امری خلاف این نور ظلمت است. انسان مۆمن را از طریق هدایت به آتش جهنم خواهد کشانید، آنان که ولایت امام را پذیرفتند کارهایشان رنگ خدایی پیدا می‌کند، برای خود رهبری الهی برمی‌گزینند، همچنین راه‌شان روشن است، آینده‌شان معلوم و به کارهایشان دلگرم هستند چون از نور ایمان برخوردارند و خدا اجر مسلمین را ضایع نمی‌کند، تنهایی در زندگی برای آنها تلخ است چون می‌دانند تحت نظر امام‌اند و همه چیز غیر از او را کوچک می‌شمارند و آنها راهی را جز راه خدا قبول نمی‌کنند چون متمسک به سبیل‌الله شده‌اند.

 3 نظر

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

02 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترک گناه روز هفتم: دوری از کبر وغرور

امام صادق «عليه السلام »:

اَلكِبرُ أَن تَغمِصَ النّاسَ وَتُسَفِّهَ الحَقَّ؛
تكبر، اين است كه مردم را تحقير كنى و حق را خوار شمارى.
(الكافى(ط-الاسلامیه)، ج2، ص310)

امام على «عليه السلام» :

عَجِبتُ لِلمُتَكَبِّرِ الَّذى كانَ بِالمسِ نُطفَةً وَيَكونُ غَدا جيفَةً؛

در شگفتم از شخص متكبّر، كه ديروز نطفه اى بوده و فردا لاشه اى است.
(نهج البلاغه(صبحی صالح)،ص491، حكمت 126)

 نظر دهید »

بمناسبت اربعین حسینی

02 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

زیارت کربلا و ایمان

ابو جعفر خضرمي از امام محمّد باقر «عليه السلام» نقل مي کند که حضرت فرمودند: هر کس که مي خواهد بداند از اهل بهشت است يا نه، به قلبش ‍ مراجعه کند، اگر محبت ما را قلب او قبول کرد، پس مؤمن است، و کسي که محبّ ما بود رغبت به زيارت قبر امام حسين «عليه السلام» دارد، و هر کس ‍ محب و زوّار امام حسين «عليه السلام» او اهل بهشت است،
و اگر محب ما و امام حسين «عليه السلام» بود ولي زائر قبر آن حضرت نباشد او ناقص الايمان مي باشد.

سفینه النجاه صفحه 72

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

01 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه ِ روز ششم : تجسس در عیوب دیگران

پيامبر اكرم«صلی الله علیه و اله»:

لاتَتَّبِعُوا عَوراتِ المؤمنينَ، فإنَّهُ مَن تَتَبَّعَ عَوراتِ المؤمنينَ تَتَبَّعَ اللهُ عَورَتَه، و مَن تَتَبَّعَ اللهُ عورَتَهُ فَضِحَهُ وَلَو فِي جُوفِ بَيتِهِ

از عيوب و اسرار پنهاني مؤمنان جست‌وجو نكنيد، چرا كه هركس از عيوب مردم تجسّس كند، خداوند نيز از عيوب او تجسّس مي‌كند و هر كس خداوند از عيوبش تجسّس كند مفتضح و بي‌آبرو خواهد شد، گرچه در گوشه خانه‌اش لغزشي كرده باشد.

(ميزان الحکمة ج3، ص 2208)

 نظر دهید »

بکشید. هر شهید به یک میلیون فدایی و زائر پیاده کربلا تبدیل خواهد شد

01 دی 1392 توسط آقا بابا رنگرز

بکشید، هر شهید به یک میلیون فدائی و زائر پیاده کربلا تبدیل خواهد شد

جنبش مبارزه با نسل کشی دسته جمعی ضمن محکوم کردن این انفجار های تروریستی در مسیر زائران، از جامعه بین المللی خواست وارد عمل شود.در بیانیه آمده است:تمام قوانین بین المللی بر آزادی برگزاری مناسک دینی و مذهبی تاکید دارد پس چگونه این حملات وحشیانه به کسانی که قصد برگزاری مراسم دینی را دارند صورت می گیرد، برخی دولت های منطقه برای رسیدن به منافع خود زوار حسینی را هدف قرار داده اند و شروع به نواختن بر تارهای فرقه گرایی کرده اند.

به گزارش «شیعه نیوز»، در حدیثی شریف آمده است : “الحمدلله که خداوند دشمنان ما را از احمق ها آفرید"؛ نمونه این دشمنان کسانی هستند که اخیرا زائران امام حسین علیه السلام که به قصد زیارت اربعین پیاده به سوی کربلا می روند را هدف داده اند.
کسانی که فکر می کنند با انفجار های انتحاری و تروریستی در مسیر زائران، خواهند توانست مانند بسیاری از مردم کوفه در آن زمان، مردم را از یاری امامشان باز دارند و کسانی که به چشم هار خود می بینند که هر چه بیشتر شیعیان را به شهادت می رسانند بر عزم و اراده آنها می افزایند و شیعه بیشتر به درستی راه خود ایمان پیدا می کند.
همین دیروز منابع خبری از انفجار دو خودروی بمب گذاری شده در جنوب بغداد و شهادت 27 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نفر دیگر از زائران شیعه اربعین خبر دادند و همین امروز یک انتحاری در حالی که کمربندانفجاری به خود بسته بود  قبل از ارتکاب عمل توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.
جنبش مبارزه با نسل کشی دسته جمعی در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این انفجار های تروریستی در مسیر زائران، از جامعه بین المللی خواست وارد عمل شود. در این بیانیه آمده است: هدف قرار دادن زائران اربعین حسینی بارزترین نوع نسل کشی مردم عراق با زشت ترین شیوه هاست، اقدامی که به دنبال گرفتن قربانیانی هر چه بیشتر است.
تمام قوانین بین المللی بر آزادی برگزاری مناسک دینی و مذهبی تاکید دارد پس چگونه این حملات وحشیانه به کسانی که قصد برگزاری مراسم دینی را دارند صورت می گیرد، برخی دولت های منطقه برای رسیدن به برخی از منافع خود زوار حسینی را هدف قرار داده اند و شروع به نواختن بر تارهای فرقه گرایی کرده اند.
این جنبش سپس از جامعه بین المللی خوایت دولت ها و حکومت های عامل در این اقدامات ننگین را رسوا کند و دوباره تاکید کرد ملت عراق مورد نسل کشی دسته جمعی قرار گرفته اند و جامعه بین المللی باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد و فقط بر بیانیه های محکومیت اکتفا نکند و سکوتش را بشکند.

 نظر دهید »

یک ثانیه از عمر همین یک شب یلدا

30 آذر 1392 توسط آقا بابا رنگرز

دانی که چرا آب فرات گشته گل آلود
شرمنده زلعل ولب عطشان حسین است
دانی که چرا چوب شده طعمه آتش
بی حرمتیش برلب ودندان حسین است
دانی که چرا خانه حق گشته سیه پوش
زیرا که خداوند عزادار حسین است
دانی که چرا جغد به ویرانه نشیند به همه عمر
خاکم به دهن بادکه آن جای یتیمان حسین است
دانی که چرا کوفی وشامی شده بد نام
خائن به حریم وهدف وراه حسین است
دانی که چرا ماه رخش گشته مکدر
تابیده سه شب برتن عریان حسین است
دانی که چرا آب روان زمزمه دارد
این زمزمه ازغربت طفلان حسین است
دانی که چرا وقت تمنای دلت آب
سوزد جگر ازسوز علمدار حسین است
دانی که چرا کرببلا کوی منا شد
چون ذبح عظیم غایت ایثار حسین است
دانی که چه سریست به شش گوشه مزارش
دوگوشه ی آن قبر علی جان حسین است
دانی که چراگریه کند سید سجاد همه عمر
چون شاهد لبهای عطش بار حسین است
دانی که چرا یا د خرابه به دل ماست
چون تربت نورانی زهرای حسین است
دانی که چرا ذکر حسین برلب دانا
جاری شده از بهر تولای حسین است .

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

30 آذر 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه ِ روز پنجم : ترک نماز از روی عمد


پیامبر اکرم «صلی الله علیه و اله»:

چیزی که مسلمان را کافر می کند، ترک عمدی نماز واجبش است. و فاصله بین ایمان و کفر، ترک نماز است.

(وسائل الشیعه، ج 3، ص 29)

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز، سي گناه!

29 آذر 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه روز چهارم : حق الناس

رسول خدا «صلي الله عليه وآله» :

میان بهشت و انسان هفت گردنه وجود دارد که آسان ترین آنها مرگ است. پرسیدند سخت ترین آن ها کدام است؟ فرمودند: لحظه ای است که انسان در پیشگاه خداوند بایستد و کسانی که به آن ها ظلم شده دامن ظالم را بگیرند.

 نظر دهید »

طرح تمرين ترك گناه: سي روز سي گناه!

27 آذر 1392 توسط آقا بابا رنگرز

ترك گناه روز دوم: غیبت

پيامبر «صلى الله عليه و آله» :

مَنِ اغتابَ مُسلِما أَو مُسلِمَةً لَم يَقبَلِ اللّه صَلاتَهُ وَلاصيامَهُ أَربَعينَ يَوما وَلَيلَةً إِلاّ أَن يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛

هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذيرد مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.

(بحارالأنوار، ج75، ص 258، ح53)

 نظر دهید »

جلوه های زیبایی و نمادهای جمال در آینه کربلا (2)

17 آذر 1392 توسط آقا بابا رنگرز

3- رسم الخط حق و باطل:

از زیبایی های دیگر عاشورا، خط کشی میان حق و باطل و تبیین منطقه حضور و عمل انسان های «دد منش » و «فرشته خو» ست .
وقتی خوبی و بدی و حق و باطل به هم در آمیزد، تیرگی باطل حق را هم غبار آلود و ناپیدا و مشوه جلوه می دهد . در ظلمت آبادی این چنین، گمراهی اندیشه ها و انسان ها طبیعی است و کفر نقابدار، مسلمانان ساده لوح و سطحی نگر را به شبهه می افکند . زیبایی کار امام حسین سلام الله علیه آن بود که مشعلی روشن کرد، تا راه، روشن شود، تیرگی ها بگریزد، چهره ها در آن هوای گرگ و میش فتنه و دروغ، نمایان و باز شناسانده شود، تا دیگر فریب و نقاب، بی اثر شود . آیا این زیبا نیست؟
عاشورا یک رسم الخط بود، ترسیم روشن خطی که حق و باطل را جدا کرد و مسلمان ناب را از مسلمان نمای مدعی باز شناساند، پیروان رحمان و جنود شیطان هر کدام در یک سو به عیان دیده شدند . حق، پی برده و صریح، به نبرد باطل آمد که عیان و بی نقاب به کربلا لشکر کشیده بود و مزورانه بر طبل «یا خیل الله ارکبی » می کوبید . اگر هم اندک تردیدی در «شناخت » باقی مانده بود، خطبه های زینب در کوفه و شام، آن را زدود . این از زیبایی های بس قیمتی حادثه خونین عاشورا بود .
4-  تبلور فتح ناب:

از زیبایی های دیگر عاشورا، مفهوم تازه ای از «پیروزی » است .
عده ای به غلط، پیروزی را تنها در «غلبه نظامی » می پندارند وشکست را در مظلومیت و شهادت . عاشورا نشان داد که در اوج مظلومیت هم می توان «فاتح » بود و با کشته شدن هم می توان دفتر و کتاب پیروزی را نگاشت و با خون هم ترسیم «تابلوی ظفر» میسر است . پس فاتح معرکه کربلا حسین سلام الله علیه بود و چه فتح زیبایی!
این همان «پیروزی خون بر شمشیر» است که در سخن امام راحل رحمة الله علیه هم جلوه گر شد و فرمود: «ملتی که شهادت برای او سعادت است، پیروز است . . . ما در کشته شدن و کشتن پیروزیم .» و این همان آموزش قرآنی «احدی الحسنیین » است که فرهنگ مبارزان الهی است .
کسی که به «تکلیف » عمل کرده باشد، در هر حال پیروز است، آن هم پیروزی ناب .
این دیدگاه را، هم امام حسین سلام الله علیه داشت، هم امام سجاد و هم حضرت زینب سلام الله علیهما. با این دید، همه آن حوادث تلخ، چون پیامدی به سود اسلام و حق داشت، جمیل و شیرین بود . وقتی ابراهیم بن طلحه از امام زین العابدین سلام الله علیه پرسید: «چه کسی غالب شد؟» حضرت فرمودند: آنگاه که وقت نماز فرا می رسد، اذان و اقامه بگو، خواهی فهمید که چه کسی پیروز شد!
و آیا این، در حادثه کربلا زیبا نیست؟ پیروزی، حتی در صورت کشته شدن و شهادت!

 نظر دهید »

جلوه های زیبایی و نمادهای جمال در آینه کربلا

16 آذر 1392 توسط آقا بابا رنگرز

جلوه های زیبایی و نمادهای جمال در آینه کربلا بسیار است، که به برخی از آن ها اشاره می شود:
1- تجلی کمال آدم:

این که انسان تا کجا می تواند اوج بگیرد، زلال شود، خدایی گردد، فانی در خدا شود، در «میدان عمل » روشن می شود . کربلا نشان داد که سقف تعالی انسان و آستانه رفعت روحی و تصعید وجودی و ظرفیت کمال جویی و کمال یابی او تا کجاست . پرونده آن حماسه نشان داد «که تا چه حد است مقام آدمیت » . این نکته برای جویندگان ارزش ها بسی زیباست و معیار!
2- تجلی رضا به قضا:

در مقامات و مراحل عرفانی و سلوک، رسیدن به مقام «رضا» بسی دشوار و بس ارجمند است . اگر حضرت زینب سلام الله علیها، حادثه کربلا را زیبا می بیند، به خاطر بروز این شاخصه متعالی در عملکرد ولی خدا سیدالشهداست و یاران و دودمانش .
براستی که حسین بن علی سلام الله علیه در میان آنان که یکی به درد یا درمان و یکی به وصل یا هجران می اندیشند و آن را می پسندند، «آنچه را جانان پسندد» می پسندید . کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود . حسین بن علی سلام الله علیه در واپسین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: «الهی رضی بقضائک » . خواهر خویش را نیز به همین نکته توصیه کرده بود: «ارضی بقضاء الله » .
این مرحله از عرفان، یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن . در آغاز حرکت از مکه به سوی کوفه نیز در خطبه ای فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت » ، رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است!
این مبنای جانبازی و عشق حسین است و زینب عزیز، این را زیبا می بیند و این منطق و مرام را می ستاید .

 نظر دهید »

داستان جالب

25 آبان 1392 توسط آقا بابا رنگرز

e="font-size: large;">جوانی با چاقو وارد مسجد شد و گفت :

بین شما کسی هست که مسلمان باشد ؟

همه با ترس و تعجب به هم نگاه کردند و سکوت در مسجد حکمفرما شد ، بالاخره پیرمردی با ریش سفید از جا برخواست و گفت :

آری من مسلمانم.

جوان به پیرمرد نگاهی کرد و گفت با من بیا ،

پیرمرد بدنبال جوان براه افتاد و با هم چند قدمی از مسجد دور شدند ، جوان با اشاره به گله گوسفندان به پیرمرد گفت که میخواهد تمام آنها را قربانی کند و بین فقرا پخش کند و به کمک احتیاج دارد .

پیرمرد و جوان مشغول قربانی کردن گوسفندان شدند و پس از مدتی پیرمرد خسته شد و به جوان گفت که به مسجد بازگردد و شخص دیگری را برای کمک با خود بیاورد.

جوان با چاقوی خون آلود به مسجد بازگشت و باز پرسید :

آیا مسلمان دیگری در بین شما هست ؟

افراد حاضر در مسجد که گمان کردند جوان پیرمرد را بقتل رسانده نگاهشان را به پیش نماز مسجد دوختند .

پیش نماز رو به جمعیت کرد و گفت :

چرا نگاه میکنید ، به عیسی مسیح قسم که با چند رکعت نماز خواندن کسی مسلمان نمیشود …

 

 نظر دهید »

آموزش دعا

06 اردیبهشت 1391 توسط آقا بابا رنگرز

سلمان که خود از بهترین اصحاب رسول اکرم (صلی الله علیه واله )بود

می گوید:خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها )رسیدم .از آن حضرت

خواهش کردم که چیزی به من یاد دهد . ایشان دعای نور را به من تعلیم

داد.

من نیز آن دعا را به بیش از هزار نفر از اهالی مکه و مدینه آموزش

دادم و برای آنها منشا ء آثار و برکات خوبی بود.

استفاده از کتاب فاطمه سلام الله علیها پاره ءتن پیامبر صلی الله علیه و اله    مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران

 نظر دهید »

نور فاطمه سلام الله علیها

06 اردیبهشت 1391 توسط آقا بابا رنگرز

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله ) فرمود:نور فاطمه قبل از خلقت زمین

و آسمان آفریده شد،بعضی از مردم عرض کردند :ای پیامبر خدا !پس

زهرا از آدمیان نیست؟

فرمود:"فاطمه حوری بشری است.”

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله ) در جای دیگرفرمود:خداوند بهشت را

از نور وجود خود آفرید،سپس آن را بر گرفته و رها کرد.پس یک سوم

آن به من [پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله ) ]و یک سوم آن به فاطمه

،و ثلث باقیمانده به علی (علیه السلام )و اهل بیت او اصابت کرد.پس هر

کس که ازآن نور به او برسد،به ولایت آل محمد  (صلی الله علیه و اله )

رهنمون می شود ،و هر کس از آن نور به او نرسد از ولا یت  آل محمد

(صلی الله علیه و اله ) گمراه [وبه بیراهه خواهد رفت].”

بحارالانوار ،ج43،ص44

استفاده از کتاب فاطمه (س)،پاره ی تن پیامبر (ص)       مرکز فعالیتهای شهرداری تهران

 1 نظر

سخنرانی حضرت فاطمه سلام الله علیها در مسجد پیامبر صلی الله علیه و اله

06 اردیبهشت 1391 توسط آقا بابا رنگرز

خداوند ایمان را برای پاکی شما از شرک و نماز را برای دوریتان ار

تکبّر و خود پرستی و زکات را موجب پاکیزگی جانتان ساخت.

و فزونی روزیتان را در آن قرار داد ،روزه را برای پایداری در اخلاص

و حجّ را برای استواری در دین و عدل را برای یکپارچگی دل ها.

وپیروی ما -اهل بیت -را برای همبستگی در امّت و امامت و پیشوایی ما

-اهل بیت -را به خاطر ایمنی از تفرقه واجب ساخت.

 

 نظر دهید »

استغفار

29 فروردین 1391 توسط آقا بابا رنگرز

راوندی با سند خود از محمدبن ریان نقل می کند که گفت:

به امام هادی علیه السلام نامه نوشتم ،و از او خواستم که برای سختی ها

و حوادث و حوائج مهمّ،بر آوردن حاجات دنیا و آخرت ،دعایی به من

بیاموز ،به همانگونه که پدران بزرگوار او ،به شیعیان خود می آموختند .

امام هادی علیه السلام در پاسخم نوشت:ملازم استغفار باش .[زیاد

استغفار کن.]

مطلب از :کتاب فرهنگ جامع سخنان امام هادی علیه السلام ترجمه:علی موءیّدی

 1 نظر

شهادت امام سجاد(ع)

29 آذر 1390 توسط آقا بابا رنگرز

بار خداوندا!به لطفت، نیتم را کامل و خالص ساز.

(صحیفه سجادیه)

سالروز شهادت سید الساجدین،امام زین العابدین علیه السلام بر پیشوایان راستین آن حضرت تسلیت باد .

به مناسبت سالروز شهادت امام سجادعلیه السلام، برنامه سخنرانی و عزاداری مدرسه علمیه مشکوة به شرح ذیل می باشد:

سخنرانی توسط استاد محترم سرکار خانم قاضی شعار به پیرامون کرامات امام سجادعلیه السلام.

مداحی و ذکر مصیبت توسط طلبه پایه دوم.

 نظر دهید »

خطبه حسین ابن علی (ع)در مکه

06 آذر 1390 توسط آقا بابا رنگرز

 

امام قبل از حرکت این خطابه را در میان افراد خاندان بنی هاشم و گروهی از شیعیان خویش که در مدت اقامت آن حضرت در مکه بدو پیوسته بودند،ایراد فرمودند:

سپاس برای خداست،آنچه خدا بخواهد همان خواهد بود و هیچ نیرویی حکم فرما نیست مگر به اراده خداوند و درود خداوند بر فرستاده خویش.امام آنگاه چنین فرمودند:مرگ بر انسانها لازم افتاده همانند اثر گردن بند که لازمه گردن دختران است و من به دیدار نیاکانم آنچنان اشتیاق دارم مانند اشتیاق یعقوب به دیدار یوسف و برای من قتلگاهی معین گردیده است که در آنجا فرود خواهم آمد و گویا با چشم خود میبینم که درندگان بیابانها(لشکریان کوفه) در سرزمین در میان نوامیس و کربلا اعضای مرا قطعه قطعه و شکمهای گرسنه خود را سیر و انبان های خالی خود را پر می کنند، از پیش آمدی که با قلم غذا نوشته شده است و چاره و مفری نیست،بر آنه خدا راضی است ما نیز راضی و خوشنودیم .

 1 نظر

حدیث

15 آبان 1390 توسط آقا بابا رنگرز

 

امام صادق علیه السلام از پیغمبراکرم (ص) فرمود:چون مردی را پر نماز و

روزه دیدید به او ننازید تا بنگرید عقلش چگونه است.

(اصول کافی جلد اول صفحه31)

 

 1 نظر

مدرسه علمیه مشکوة تهران

به وبلاگ حوزه ی علمیه خواهران مشکوة خوش آمدید
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

تدبر در قران

آیه قرآن

اوقات شرعی

اوقات شرعی

ذکر ایام هفته

ذکر روزهای هفته

کد آمارگیر

  • تماس